Aamulenkki

[fa icon="calendar'] joulukuuta 30, 2017 | Jari Sarasvuo

pommireppu.jpg

Ystävä,

Viime viikolla oli vuoden pimein päivä. Nyt ei enää pimene. Valo voittaa, päivä selättää yötä, vaikkakin alkuun kovin hitaasti. Voi hyvinkin olla, että tästä tulee yksi kirkkaimmista keväistä aikoihin! 

On ollut haastava vuosi. Siis henkilökohtaisesti. On ollut myös kasvun vuosi. Ja kaikenlaisten terveydellisten hidasteiden haitta osoittautui sittenkin hieman vähäisemmäksi kuin pelkäsin.

Ensi vuonna pannaan tuulemaan ja rähinä päälle! Odotan läpimurtoa aika monella rintamalla. Koska suureksi kasvaneessa Stronghold-heimossa on tuttuja niin monen vuoden ja jopa vuosikymmenen ajalta, uskallan kokemukseeni perustuen odottaa pieniä ihmeitä myös teiltä.


Jaksaisitko hetkeksi syventyä AAMULENKKI-nimiseen lahjaani sinulle?

Sinulla, minulla ja niin monilla meistä on elämää kurjistavia illuusioita. Yksi vaarallisimmista kuuluu suurin piirtein näin: minulla ei ole aikaa eikä voimavaroja investoida kehomieleni hyvinvointiin.

Kyllä vaan on. Todellakin on, niin voimavaroja kuin aikaakin. Riippumatta kunnostasi tai elämäntilanteestasi. Väite siitä, että mielen ja kehon heitteille jättö on ajan ja voimien puutteen sanelema välttämättömyys on silkkaa potaskaa.

Mihin aikaan teillä herätään? Puoli seitsemän? Kuudelta? Puoli kuudelta? Myöhemmin? Ihan sama. Sinä voit herätä kaikissa tapauksissa tuntia aikaisemmin kuin muut. Siihen on kehitetty avuksi oikein teknologia: herätyskello. Olet yksinhuoltaja? Vaikeuttaa, vaan ei estä. Teet vuorotöitä? Vaikeuttaa, vaan ei estä. Olet matkustamista, vaikkapa paljon ajamista vaativassa hommissa. So what? Olet masentunut? Sitä suuremmalla syyllä!

Kun valloitat aamun valtakunnan omaan käyttöösi, voit sieltä käsin perustaa imperiumin omaan arkeesi. Take care of the mornings, and the rest of the day takes care of itself.

Nouse ylös. Lähde aamukävelylle. Tai tee aamutreeni.

Tylsää kävellä kylmässä ja pimeässä? Ei enää. Mä lähden sun kaveriksesi. Mä kerron sulle juttuja, jotka paitsi viihdyttävät, ne antavat myös tarvikkeita ja työkaluja rakentaa omaa valtakuntaasi sellaiseksi kuin elämästäsi toivot. Mä lenkitän sua, puhun sulle, palvelen, yllätän, tarjoilen ideoita ja luon tilaa inspiroiville välähdyksille.

Historialliset nerot ymmärsivät kävelyn merkityksen. Listataanpa lyhyesti ja pinnallisesti, miten moni kirjaimellisesti käveli itsensä maailmanhistorian merkkihenkilöiksi.

William Wordsworth – kirjailija ja runoilija.
Beethoven – säveltäjä.
Cicero – valtiotieteilijä ja filosofi.
Aristoteles – filosofi ja luonnontieteilijä.
Nietzsche – filosofi.
Thoreau – eksitentialisti, esseisti.
Albert Einstein – fyysikko.
Pjotr Tšaikovski – säveltäjä.
Darwin – luonnontieteilijä.
Dickens – kirjailija.
Steve Jobs – yrittäjä.

Kuten sanoin, lista on suppea ja tällä kertaa, tässä tekstissä suurhahmojen suhde kävelyyn jää vähälle.( Jos kiinnostaa, luehan ihmeessä tämä artikkeli pitkien kävelyjen voimasta.)

Kävely kirjaimellisesti muuttaa ihmistä. Parantaa sairauksia, ehkäisee niiden pahenemista. Kirkastaa ajattelua. Vapauttaa luovuuden voimat. Vankistaa tahtoa. Helpottaa pahoinvointia, tekee toipilaisuudesta siedettävämpää. Lieventää valvomisen ja liiallisen työn haittoja. Parantaa yöunta. Selvittää päätä. Auttaa häätämään mörköjä. Lieventää ahdistusta ja masennusta. Virkistää. Voimistaa. Lisää kertakaikkisesti onnellisuutta.

Jos jotain kaipaan parisuhteestani, se on yhteiset kävelyt. Monet kinat ja murheet on kävelyllä keskusteltu kytevistä vaaratekijöistä parisuhteen varallisuudeksi. Odotan kärsimättömästi sitä, että lapset olisivat taas sen ikäisiä, että ne voi huoletta jättää tunniksi-pariksi keskenään. Pian, ehkä jo ensi ja viimeistään sitä seuraavana vuonna!

Haluaisin perustella pitkästi ja vastaanpanemattomasti, mutta koska sinä ansaitset joulun kunniaksi korkeaa laatua, sanon tämän lyhyesti: mielen muutos perustuu transsitilaan.

Eli jos mielentila, siis sisäinen vuorovaikutussuhde, ei muutu, ei mielen sisältö ja toimintakaan voi muuttua. Sisäinen näkymä synkkenee tai kirkastuu mielentilan muutoksen funktiona. Rakastunut kokee ja käsittelee asioita eri tavalla kuin erostaan ahdistunut. Masentunut ymmärtää asiat eri tavoin ja hänellä on eri toimintakyky kuin innostuneella. Katkeruus on transsitila. Niin on onnellisuuskin.

Mielesi voi vetää sinut upoksiin tai se voi kohottaa sinut korkeuksiin. Mielesi voi avata sinulle mahdollisuuksia ja auttaa niiden toteuttamisessa. Tai mielesi voi sulkea sinulta ovet kaikissa suunnissa ja kertakaikkisesti.

Jos haluaa oppia muuttamaan omaa mieltään tai auttaa toisia muuttamaan omaansa, tulee oppia virittämään mielentilansa suotuisammaksi tunnistetulle tarkoitukselle. Tätä kutsutaan transsi-induktioksi. Se on kevythypnoottinen tila, jossa jokin hyvä (tai paha) käy mahdolliseksi, jopa todennäköiseksi.

Jos jotain osaan, niin osaan saada aikaan vastaanottajalle suotuisan mielentilan. Osaan tämän transsi-induktiojutskan. Ihmisen elämä tekee loput.

Juuri mikään ei ole niin suotuisa tapa synnyttää ihmistä avaava, ravitseva ja kohottava transsi kuin kävely, johon liittyy ajattelun aminohappoja keskustelun tai jonkun sisällön muodossa. Moni teistä on tämän jo kokenutkin lenkkeillessään Yle Puhe -monologien säestämänä.

Tällaista läpimurron mahdollistavaa palvelua tarjoan sinulle maksutta, vaan en ilmaiseksi. Tällä on hintansa. Sinun täytyy lähteä kanssani kävelylle.


Olen tehnyt sinua varten Aamulenkki-tallenteita.
Ja pyydän sua kaveriksi Aamulenkille.

Ensimmäinen Aamulenkeistä oli neljä päivää leukaleikkaukseni jälkeen. Puhe ei ollut priimaa, mutta se saa meille nyt kelvata. Nämä kuminauhat ja raudat suussani heikentävät artikulaatiota. Eikä leuan katkaisun jälkeinen turvotuskaan puheilmaisun diktiota paranna. Silti tallenteita esikuunnellut Sami Paassola, pommirepun isä, on innoissaan kävelyidemme sadosta. Kuljen siis aamuisin omilla poluillani, selässäni Paassolan virittämä pommireppu, kasvoillani karvainen, tuulisuojattu mikrofoni, ja kerron juttuja. Sulle hedelmällisiä juttuja. Sami purkaa pommirepun ja tekee sinulle tallenteen.

Olen valmistellut kunkin kävelyn, mutta en aina pysy ihan koko aikaa aiheessa. Ehkä olet tähän jo minun suhteen tottunutkin. Kaikkea sattuu ja tapahtuu. Kummallisia, koskettavia, kyseenalaisiakin juttuja.

En ole vielä täydessä iskussa. Muoto on outo – ja siksi niin jumalaisen lupaava! Yhden asian tiedän: tästä tulee se seuraava hyvä juttu, joka aikanaan ruumiinvalvojaisissani puheissa listataan. Tämä jää ihmisten muistoihin aivan kuten HPR, Trainers’ House, Diili, intensiivivalmennukseni, PVTT, Yle Puhe, Strongholdin toiminta.

Tästä voi tulla Yle Puheen ohella hedelmällisimpiä palvelumuotoja, joita elämänurani aikana saan harjoittaa. No tuskin sentään ihan paras, mutta noussee sinne arvostetuimpien joukkoon. Pitkän kokemuksen ja ensitestien perusteella tästä tulee varsin toimivaa valmennusta. Ja moni vielä kiittää itseään, että vaivautuu lähtemään leikkiin mukaan.

Käytännön asioita:

Tarjoan aamulenkkiä alkuun kolme kertaa viikossa. Uusi jakso tulee saataville maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin kello 5.00. 

Pääset kuuntelemaan aamulenkkejä, kun tilaat ilmoitukset uusista jaksoista sähköpostiisi tämän linkin takaa löytyvän lomakkeen kautta.

Aamulenkkien kestot vaihtelevat. Tähän mennessä lyhyin lenkkitallenne kestää 23 minuuttia ja pisin 52 minuuttia.

Kukin aamulenkki on ainutlaatuinen tilaisuus. Jos et lähde kanssani aamulenkille, your loss. Aamulenkki poistuu ulottuviltasi kunakin julkaisupäivänä kello 12.00.

Että mitä? Poistuu vasta kello 12.00? Joo, tän verran annan armoa. Niin moni on kauniisti pyytänyt, että saisivat tehdä aamulenkkinsä eri syistä vasta valoisaan aikaan, että suostuin tähän kello 12:n takarajaan.

Mutta Aamulenkkien pointti on tämä: mä teen pyyteetöntä ja arvokasta työtä niiden eteen, jotka niin ikään priorisoivat arjessaan meidän yhteistyötämme. Kaikille tämä ei käy. Se on ihan ok. Ei se käy sit meillekään. No hard feelings.

Minun velvollisuuteni on aikaa myöden tehdä Aamulenkeistä niin laadukkaita, yllätyksellisiä, viihdyttäviä ja hyödyllisiä, että et halua jättää niitä väliin juuri mistään syystä. Panet sen pirun herätyskellon soimaan vaikka 04.45. Niin minäkin olen tehnyt useasti elämäni aikana. Ja kun nostan nyt katseen koneeltani ja vähän tarkastelen ympäristöäni, niin voin sanoa, että kyllä on kannattanut.

Tiesitkö, että ihminen on tokkurainen, väsynyt ja hidasliikkeinen herätessään, herää hän sitten 07.15, 06.20 tai 05.00? Herätessä väsyttää ja usein vähän sattuu.

Sit mulla on kaino pyyntö, vaan ei vaatimus. Minua kiinnostaisi tietää, miten Aamulenkki muuttaa mieltäsi, kehoasi ja elämääsi. En pyydä paljoa, mutta sellaista julkean toivoa, että mittaisit vyötärönympäryksesi ennen ensimmäistä aamulenkkiä – ja seuraisit luvun kehitystä seuraavat 40 viikkoa. Ja jos vielä sellaista saisin toivoa, että antaisit anonyymisti meille informaatiota, miten sun on käynyt. Tämä ei ole pakollista, mutta motivoisi kummasti minua antamaan parastani. Sinun etusi siis. Oikeasti juuri sinun vyötärösi ei kiinnosta minua, mutta meidän kaikkien kehityskylläkin. En tarvitse juuri sun henkilöön liittyvää informaatiota, mutta minua kiinnostaa, kuinka lenkkikaverit noin keskimäärin kehittyvät.

Vielä yksi ennen kertausta: entä jos haluat treenata kehittävästi jo aamulla? Haluat treenata niin lujaa, että ei ole mielekästä yrittää samalla kuunnella sulle valmistelemaani aamusettiä.

Todella hyvä! Mun aamulenkit vaihtelevat kestoltaan 20 ja 55 minuutin välillä. Kesto ilmoitetaan aina etukäteen. Tähän latautuu nyt todellisia mahdollisuuksia.

Mikään ei estä juoksemasta silloin kun minä kävelen. Mutta jos haluat tehdä oikeasti kuormittavan harjoituksen, tehdäänpä näin: käytät aamukävelyä joko lämppänä (lämmittelynä) tai loppuverryttelynä. Eli teet sen tositreenisi joko alkuun (heräät 05.20, treenaat 45 min ja lähdet 06.30 puolen tunnin happihuuhtelulle tehostamaan palautumistasi ja parantamaan seuraavan treenin vaikutusta) TAI aamukävelet ennen rankempaa rypistystäsi (heräät 05.30, kävelet heräillen päivään kanssani vaikka sen 28 minuuttia ja täräytät lämmöt päälle saatuasi oman tositreenisi perään). Tajuat kyllä.

Tai sit kävelet kanssani sen 43 tai 26 minuuttia, sukellat päivän hommiisi ja teetkin sulle sopivan tositreenin vaikkapa illansuussa. Tällöin Aamulenkki toimii loistavasti virittäjänä päivän töihin ja varsinaiseen treeniin.

Eli kertauksena:

- Uusi aamulenkki joka ma, ke, pe klo 05.00

- Tallenteet ovat kuunneltavissa klo 12.00 asti

- Mukaan tämän linkin kautta

 

Tästä tulee jotain ällistyttävää!

Tee yksi viime aikojen parhaita päätöksistä ja ryhdy mun aamulenkkikaveriksi. Ilmoittaudu! Ai niin, mittaa se vyötärösi navan kohdalta. (Kannattaa muutenkin seurata edistymistäsi. Raportointi vapaaehtoista, toki toivottavaa. Ja hyödyllistä.)

Kiitos ystävyydestäsi.

jarisi

 

Aihe: pvtt

Jari Sarasvuo

Written by Jari Sarasvuo